Maďarská firma dobře vybavená veřejnými pracemi renovuje Řetězový most

Maďarská firma A-Híd Zrt., Která zvítězila ve veřejných zakázkách, začíná s velkou silou rekonstruovat Řetězový most, v posledních letech společnost průběžně získává státní zakázky samostatně nebo jako subdodavatel generálního dodavatele blízkého vládě.

Nyní zcela uzavřená rekonstrukce řetězového mostu začala v březnu letošního roku vítězem zakázky A-Híd Zrt. Společnost také v únoru podepsala smlouvu se společností Metropolitan Municipality, sítí Budapešťského dopravního centra (BKK) kontrakt na firemní ceny 18,8 miliard HUF. Pro srovnání, Margaretův most byl renovován v letech 2009 až prosinec 2011, kdy se počitadlo zastavilo na čisté hodnotě 26 miliard HUF a konečná částka se během procesu zdvojnásobila. V té době magistrát města Budapešti, vedený Istvánem Tarlósem, také obdržel 6 miliard HUF na podporu EU, ale není k dispozici, ale vláda slíbila 6 miliard HUF.

Nyní zcela uzavřená rekonstrukce řetězového mostu začala v březnu letošního roku vítězem zakázky A-Híd Zrt. Společnost také v únoru podepsala smlouvu se společností Metropolitan Municipality, sítí Budapešťského dopravního centra (BKK) kontrakt na firemní ceny 18,8 miliard HUF. Pro srovnání, Margaretův most byl renovován v letech 2009 až prosinec 2011, kdy se počitadlo zastavilo na čisté hodnotě 26 miliard HUF a konečná částka se během procesu zdvojnásobila. V té době magistrát města Budapešti, vedený Istvánem Tarlósem, také obdržel 6 miliard HUF na podporu EU, ale není k dispozici, ale vláda slíbila 6 miliard HUF.

Generální dodavatel slibuje dokončení prací do 3. srpna 2023, ačkoli modrá informační tabule na straně Pešti říká „podzim 2023“. Technické předání může trvat ještě několik týdnů, takže pokud lopatu na začátku srpna letošního roku skutečně odhodíme, mohou národní pásku přestřihnout k 150. narozeninám Budapešti, tedy 17. listopadu 2023. Naproti tomu motoristé budou moci přejezd používat již v prosinci 2022.

A-Bridge provedl následující práce:
antikorozní ochrana řetězů a celé ocelové konstrukce
demolice železobetonových silnic a chodníků, poté výroba a instalace nových ocelových kolejí a chodníků
renovace odlévacích bot, výměna bot na válcích
Rekonstrukce řetězové komory a kanálu řetězu: odvodnění a izolace
renovace střešních a korunových přístřešků sloupů koryta, čištění a vstřikování hnízda na boty
rekonstrukce pilíře koryta, předmostí, opěrné zdi, parapety, stožáry
restaurování lvů a erbů
výměna mostního svícnu
renovace svícnů na pobřeží a pylonu, obrubníků, rozet a zábradlí mostů
renovace / výměna zábradlí světlometů Pest
restaurování bronzových erbů a plaket
výstavba nové chodníkové bariéry
rekonstrukce / rozšíření podchodů pro chodce
Rekonstrukce / izolace předmostí, v jejím rámci bude vybudováno veřejné WC v severní skupině předmostí v Budě
kompletní redesign pouličního osvětlení s energeticky úspornými LED svítidly
dekorativní design osvětlení s programovatelnými, vyměnitelnými barevnými energeticky úspornými LED svítidly a dekorativní osvětlení pro bašty nesoucí vlajky
související výměny inženýrských sítí a stavba silnic
Z výše uvedeného seznamu chybí slušný kus, tunel. Jeho modernizaci by provedly žádající společnosti během předchozího vedení hlavního města o dalších 9,5–11 miliard HUF, ale nakonec noví vůdci Budapešti – částečně s odkazem na snahy vlády o krvácení – tuto práci odložili, takže se určitě uskuteční po roce 2023. I když se budapešťská rozpočtová situace zlepší a v tomto cyklu začne obnova tunelu, je nepravděpodobné, že bude dokončena na podzim roku 2024.

Náklady na renovaci řetězového mostu jsou určitě ovlivněny skutečností, že suroviny neustále zdražují. Smlouva na takový objem práce samozřejmě řešila očekávané zvýšení nákladů, ale mohou nastat nepředvídané problémy, jako je narušení dodavatelského řetězce u surovin nakupovaných ze zahraničí. Stavební odbory v posledních týdnech opakovaně informovaly, na základě zkušeností členských společností, že v některých výrobcích byl dočasný nedostatek materiálů. Současně je známo, že generální dodavatelé, kteří využívají veřejné zakázky a využívají své dominantní postavení, se snaží svázat dodávky nejdůležitějších surovin v dostatečném předstihu, tj. Například pro mnoho menších stavebních společnostínebudou mít problém se zásobováním pro cenově nedostupný nebo cenově nedostupný výrobek ze železa nebo oceli. Totéž lze říci o pomocných látkách.

Podle průzkumu 400 společností provedeného Národní asociací stavebních dodavatelů bylo mezi koncem roku 2020 a květnem 2021 největší nárůst cen pozorován u tří kategorií stavebních materiálů na celostátní úrovni a v hlavním městě: dřevo 72 a 93, tepelné izolace materiály 47 a 55 a elektrické kabely a dráty zdražily o 42 procent a 35 procent. Rovněž ceny surovin pro výrobu posledních tří kategorií výrobků prudce vzrostly.