Tajemné graffiti na zdi chrámu z 12. století: před čím předkové varovali

Na zdi nejstaršího bílého kamenného kostela v severovýchodním Rusku – katedrály Proměnění v Pereslavl-Zalessky objevili archeologové záhadné zvíře a kód. Vědci se domnívají, že graffiti z 12. století zobrazují dříve neznámý náboženský obřad. O jedinečném objevu a sporech kolem něj – v materiálu RIA Novosti.

Tajemné graffiti na zdi chrámu z 12. století7
Tajemné graffiti na zdi chrámu z 12. století7

„Vzácný příklad“

Pokud dnes na zeď kostela nakreslíte nápis v duchu „Vasya was here“, můžete vydělat podstatnou pokutu. Nebo dokonce vězení – pokud je to památník federálního významu. Ale před 800 lety uvažovali jinak. Proto jsou stěny kostelů předmongolské éry pokryty četnými graffiti.
Vědci se však o tom dozvěděli až v posledních desetiletích: po mnoho století spočívalo pod silnou vrstvou omítky nápisy a kresby. Snímky, které vědci najdou, se někdy stávají skutečnou senzací.
Tak se to stalo s graffiti katedrály Proměnění Páně. Již bylo zjištěno, že obraz patří do poloviny XII. Století, poté byl chrám právě postaven. Neznámý člověk vyškrábal postavu běžícího muže: levou rukou zvedá podivné stvoření s hlavou ptáka, hadím tělem a ocasem ryby nad sebou.
„Před námi je nejvzácnější příklad obrazů fantastických zvířat, která podle legend žila ve vzdálených zemích,“ říká Vladimír Sedov, vedoucí architektonického a archeologického týmu Archeologického ústavu Ruské akademie věd.
Podle vědce byly takové mýtické bytosti obvykle malovány v zemích západní Evropy. V Rusku to z vědeckých důvodů neznámých nebylo přijato. Navíc na svatém místě – v chrámu.

graffiti katedrály Proměnění Páně
graffiti katedrály Proměnění Páně
„Na stěnách katedrály Proměnění Páně je spousta křížů – lidé si nechali modlitební vzpomínku na sebe. Je to velmi podobné moderní tradici„ nominálních cihel “: člověk věnuje peníze na stavbu chrámu a na cihle je namalováno jeho jméno nebo jména těch, jejichž památku si objedná. – vysvětluje tiskový tajemník pereslavské diecéze, kněz Sergij Savenkov.
Samozřejmě podotýká, že v chrámech „jakkoli nenakreslili“. Všechny nápisy nějak souvisí s křesťanskými tématy. Na zdech katedrály sv. Sofie v Novgorodu jsou dokonce populární napodobeniny ikon Krista a Matky Boží ve formě graffiti. Kromě toho v novgorodských církvích objevili vědci zajímavý fenomén té doby: věřící poškrábali své světské jméno a poté křtili. Například „Putyata to napsal“ a vedle toho stejným rukopisem: „Boží služebník Eliáš“.

Tajemný posel

Autoři chrámových graffiti se zobrazili sami. Díky tomu se například vědci dozvěděli, jak vypadalo každodenní oblečení během předmongolské Rusi. Někdy byly postavy zvířat také poškrábány – ať už domácí, nebo spojené s jednou či jinou biblickou epizodou.
Proto je kresba nalezená v Pereslavlu neobvyklá. Zobrazuje fantastického tvora, o kterém není ani slovo v Bibli, ani v církevní tradici.
„Část obrazu je odštípnutá, takže pochybuji, že ten tvor má rybí ocas. Je zjevně zobrazena konfrontace mezi ptákem a hadem, která má paralely s jinými památkami starověké ruské kultury,“ říká historik Savva Mikheev.
Podle vědců had ve středověkých představeních zosobňoval zlo – koneckonců, v Bibli to bylo kvůli hadímu pokušiteli, že byli Adam a Eva vyhnáni z Edenu. Pták je nebeský symbol. Vědci se proto domnívají: neobvyklé graffiti alegoricky zachycuje boj mezi dobrem a zlem, tedy zcela církevní motiv.
Vědci však pod výkresem a nalevo od něj našli nápis. Autor je stejný, jsou si jistí. Dole je jasně přečten pouze konec věty: „… ale ne každý je v pořádku. Ignat napsal.“
A před touto frází je vystřižena sekvence pěti slovanských písmen, která nepřispívají k smysluplnému textu. To znamená, že vědci narazili na určitý kód.

„Lidový obřad“

„Lze předpokládat, že počáteční část nápisu souvisí s věšteckým postupem, který v té době existoval. Důkazy o tom lze najít v jiných zdrojích,“ říká Alexej Gippius, hlavní vědecký pracovník Ústavu typologie a srovnávací lingvistiky na Ústavu slovanských studií Ruské akademie věd.
Podle jeho názoru nápis odkazuje na poměrně velkou vrstvu „kultury lidové magie“. Tam vstupují kromě věštění také spiknutí.
„Máme co do činění s periferií oficiálního náboženství, kde byly křesťanské prvky kombinovány s čistě magickými praktikami, velmi starodávnými. Některé, na rozdíl od nálezu z Pereslavla, jsou dobře známy. Například obřad přísahy, který byl povolán„ k ROTE „. Toto je z pohanského výrazu“ ROTA „(v moderní ruštině to znamená“ přísaha „. – pozn. Red.). Původně je přísaha pohanská, ale byla zjevně dána v pravoslavné církvi,“ věří lingvista.
Poznamenává však, že to bylo v rozporu s kánony. Duchovenstvo s těmito rituály bojovalo.
„Slova a učení přežily dodnes a zakazují takové zvyky,“ dodává výzkumník.
Graffiti z Pereslavlu s největší pravděpodobností naznačí vědcům neznámý náboženský obřad. Nebo je to zpráva pro potomky – před několika lety ve stejné katedrále Proměnění Páně našli graffiti se jmény zabijáků Andreje Bogolyubského, kteří dokončili stavbu tohoto chrámu.
Vědci doufají, že nový objev pomůže zjistit neznámé podrobnosti o životě Ruska v předmongolském období, protože o něm zbývá jen málo důkazů. Podle Gippiuse budou výsledky dekódování nápisů brzy představeny široké veřejnosti.