Polské banky vytvořily černý seznam průmyslových odvětví?

Ačkoli polské banky nezveřejnily, že vytvořily seznam odvětví, jejichž subjekty nebudou dostávat podporu pro svojí činnost, banky připouštějí, že jsou při schvalování žádostí o úvěry konzervativnější.
– Doufáme, že předpisy platné pro banky se dostatečně změní, aby řádně chránily zájmy dlužníků a věřitelů – říká Emilia Kasperczak, z polské mBank.

Jak před několika dny ohlásila polská asociace krátkodobého pronájmu, mnoho bank každodenně změnilo svou nabídku a omezilo dostupnost úvěrů pro podnikatele z odvětví cestovního ruchu a ubytování. Některé banky – podle sdružení – vyloučily poskytování úvěrů subjektům v tomto odvětví.

Je to opravdu tak? Vytvořily banky „černou listinu průmyslových odvětví“, od nichž subjekty nebudou dostávat úvěry? Banky, které žádáme, to nepřiznávají, ale potvrzují, že nyní důkladněji zkoumají žádosti a přistupují ke každé z nich samostatně.

– Průběžně analyzujeme situaci týkající se epidemie koronavirů, její dopad na produkty, bankovní procesy a klienty a přijímáme příslušná rozhodnutí. Zaměřujeme se na ochranu našich stávajících zákazníků, individuálních i firemních – říká Grzegorz Culepa, z tiskové kanceláře PKO BP.

Přiznává, že banka posuzuje bonitu individuálně, s přihlédnutím k finanční a ekonomické situaci společnosti v zemi. – Hodnocení úvěrového rizika je individuální, nezávislé na každé žádosti o úvěr – rezervy Grzegorz Culepa.

Biuro Komunikacji Korporniczej Pekao SA připouští, že příjmy společností v důsledku pandemie se mírně zhoršily.

– Za normálních okolností by to bylo překážkou pro poskytnutí půjčky, ale v současné době to není důvod, proč jim odmítnout dodatečné financování – říká Pekao SA.

V této bance byl tento problém vyřešen mimo jiné díky bezplatné záruce od banky Gospodarstwa Krajowego – likvidní i de minimis, které zajišťují úvěrové riziko

Banka zdůrazňuje, že v případě společností, kterým slouží, může být proces vyšetřování dlužníka rychlejší, protože některá potřebná data jsou již v bance.

Na druhé straně v případě nových podnikatelů musí být tento proces proveden znovu a důkladně analyzovat situaci společnosti, která bude zpravidla časově náročnější než v případě stávajícího zákazníka.

– Pro stávající zákazníky jsme spustili například expresní půjčku SMEX poskytovanou online v rámci zjednodušeného postupu, který nevyžaduje, aby předkládali finanční dokumenty. Důležité je, že financování je k dispozici také těm, kteří tuto půjčku v minulosti nevyužili – zajišťuje společnost Pekao SA Corporate Communications Office.

Jak ujišťuje Mateusz Twaróg, ředitel odboru malých a středních podniků v Credit Agricole, banka nezavedla změny v úvěrové politice kvůli COVID-19 nebo novým průmyslovým vyloučením.

– Naše půjčování je zaměřeno na klienty skupiny Credit Agricole a v posledních týdnech obdobně působíme, podporujeme klienty v krizových situacích pomocí individuálních řešení – jak zlepšit likviditu, tak dokončit investiční plány – zdůrazňuje ředitel. Tvaroh.

Dodává, že podpora je přizpůsobena každému klientovi. – Může to být nové financování, pozastavení stávajících splátek úvěru, odklon od dříve dohodnutého splátkového kalendáře a někdy – z důvodu finanční bezpečnosti – musí být zákazník povzbuzen ke snížení výše půjčky nebo odmítnutí poskytnout – vysvětluje zástupce společnosti Credit Agricole

Zajišťuje také to, že banka nepoužívá bodování, a každé rozhodnutí se přijímá na základě individuální analýzy situace klienta a historie vztahů se skupinou Credit Agricole.

Ostřejší výběr aplikací
A mBank stanoví pravidla pro úvěrovou politiku ve vztahu k situaci na trhu a bankovnímu zákonu.

V současné době přistupujeme k některým půjčkám konzervativněji. Doufáme, že předpisy platné pro banky se dostatečně změní, aby řádně chránily zájmy dlužníků a věřitelů – říká Emilia Kasperczak z tiskové kanceláře mBank.

V současné době se zaměřuje na podporu klientů v rámci současného financování, které nevyžaduje zavedení zvláštních záruk a výslovný přístup k novým řešením dostupným na trhu.

– Již ve středu 29. dubna jsme jako jedna z prvních bank umožnili klientům podávat žádosti o dotace z PFR. Naši klienti mohou také využít rozšířené pomoci v rámci záruky de minimis od BGK – říká zástupce mBank.

Podle Joanna Majer-Skorupa, zástupkyně mluvčí společnosti ING Bank Śląski, musí být současná situace na trhu způsobená epidemií nutně zahrnuta do úvěrového procesu.

– Při poskytování podpory se snažíme přistupovat ke každému případu individuálně na základě našich znalostí, včetně historie spolupráce s klientem, jeho obrat a budoucí potenciální výnosy – zdůrazňuje Joanna Majer-Skorupa.

Alior Bank také posuzuje úvěruschopnost každého klienta individuálně, přičemž zohledňuje několik klíčových faktorů.

– V první řadě zohledňujeme současnou ekonomickou a finanční situaci klienta (mimo jiné včetně výše a stability přijatých výnosů, výše úvěrových závazků) nebo současnou úvěrovou historii, ale také makroekonomickou situaci a její dopad na podnikání podniku (včetně souvisejících s Pandemická omezení v obchodě COVID-19) – říká Joanna Błaszczyk z tiskové kanceláře Aliora.

Uznává, že hodnocení úvěrového rizika zůstává pro každou žádost o úvěr individuální a nezávislé;