mladí Číňané snižují výdaje, protože ekonomika pokulhává

Ovlivňovatelé čínských sociálních sítí udělali ze šetrnosti trend tím, že zahájili nízkonákladovou životní výzvu v Šanghaji, jednom z nejdražších měst v zemi.
Ovlivňovatelé čínských sociálních sítí udělali ze šetrnosti trend tím, že zahájili nízkonákladovou životní výzvu v Šanghaji, jednom z nejdražších měst v zemi.

Před pandemií si Doris Fu představovala pro sebe a svou rodinu jinou budoucnost: nové auto, větší byt , dobré jídlo o víkendech a dovolené na tropických ostrovech .

Místo toho je 39letý šanghajský marketingový konzultant jedním z mnoha Číňanů ve věku 20 a 30 let, kteří omezují výdaje a šetří hotovost, kde mohou, otřeseni čínskými blokádami koronaviru , vysokou nezaměstnaností mladých lidí a potápějícím se trhem s nemovitostmi.

„Už nemám manikúru, už si nenechávám dělat vlasy. Pro veškerou svou kosmetiku jsem jel do Číny,“ řekl Fu.

Tato nová šetrnost, umocněná vlivnými lidmi na sociálních sítích , kteří propagují nízkonákladový životní styl a sdílejí tipy na úsporu peněz, je hrozbou pro druhou největší ekonomiku světa, která se ve druhém čtvrtletí jen o vlásek vyhnula poklesu. Spotřebitelské výdaje tvoří více než polovinu čínského HDP.

„Mapujeme zde chování spotřebitelů již 16 let a za celou tu dobu je to nejvíce znepokojené, jaké jsem mladé spotřebitele viděl,“ řekl Benjamin Cavender, výkonný ředitel China Market Research Group (CMR).

Čínská politika nulového výskytu Covid – včetně přísných karanténních opatření, cestovních omezení a masového testování – si vybrala těžkou daň na ekonomice země. Zásah vlády proti velkým technologickým společnostem měl také mimořádný dopad na mladou pracovní sílu.

Nezaměstnanost mezi lidmi ve věku 16 až 24 let je podle vládních údajů téměř 19 procent poté, co v červenci dosáhla rekordních 20 procent. Podle dvou průmyslových průzkumů byli někteří mladí lidé nuceni ke snížení platů, například v maloobchodě a v odvětví elektronického obchodování. Průměrná mzda ve 38 velkých čínských městech klesla za první tři měsíce letošního roku o 1 procento, ukazují data shromážděná online náborovou firmou Zhilian Zhaopin.

„Každý měsíc jsem chodil na dva filmy, ale od pandemie jsem do kina nevkročil,“ řekl Fu, vášnivý filmový fanoušek.

Maloobchodní tržby v Číně v červenci meziročně vzrostly jen o 2,7 procenta, v srpnu se zotavily na 5,4 procenta, ale stále jsou hluboko pod většinou 7procentními plusovými úrovněmi v roce 2019, před pandemií.

Podle posledního čtvrtletního průzkumu Čínské centrální banky People’s Bank of China (PBOC) má nyní téměř 60 procent lidí tendenci více šetřit, než více spotřebovávat nebo investovat . Před třemi lety to bylo 45 procent.

Čínské domácnosti v prvních osmi měsících roku celkově přidaly 10,8 bilionu jüanů (1,54 bilionu USD) na nových bankovních úsporách, což je nárůst z 6,4 bilionu jüanů ve stejném období loňského roku.

To je problém pro čínské tvůrce hospodářské politiky, kteří dlouho spoléhali na zvýšenou spotřebu při podpoře růstu.

Čína je jedinou přední ekonomikou, která letos snížila úrokové sazby ve snaze urychlit růst. Velké čínské státní banky 15. září snížily sazby pro osobní vklady, což je krok, který má odradit od úspor a zvýšit spotřebu.

V reakci na rostoucí inklinaci lidí k úsporám úředník PBOC v červenci uvedl, že až pandemie poleví, ochota investovat a spotřebovávat se „stabilizuje a poroste“.

Čínská lidová banka a čínské ministerstvo obchodu na žádosti agentury Reuters o komentář nereagovaly.

Po letech stále horlivějšího konzumerismu poháněného rostoucími mzdami, snadnými úvěry a online nakupováním, posun k šetrnosti přibližuje mladé lidi v Číně jejich opatrnějším rodičům, jejichž vzpomínky na hubená léta před nástupem ekonomiky je přiměly více šetřit.

„Uprostřed tvrdého trhu práce a silného ekonomického tlaku dolů jsou pocity nejistoty a nejistoty mladých lidí něčím, co nikdy nezažili,“ řekl Zhiwu Chen, profesor financí na University of Hong Kong Business School.

Na rozdíl od svých rodičů někteří dávají najevo svou šetrnost online.

Žena ve věku 20 let ve východním městě Chang-čou, která používá rukojeť Lajiang, si získala statisíce sledujících tím, že zveřejnila více než 100 videí o tom, jak udělat večeři za 10 yuanů (1,45 $) v lifestylové aplikaci Xiaohongshu a na streamovací stránce Bilibili.

V minutovém videu s téměř 400 000 zhlédnutími peče na růžovém prkénku a vařiči na růžovou rýži pokrm vyrobený z filé z basy za 4 yuany, 5 yuanů mražených krevet a 2 yuanů zeleniny.

Na sociálních sítích se rozproudily diskuze s cílem sdílet tipy na úsporu peněz, jako je například výzva „Žijte za 1 600 juanů měsíčně“ v Šanghaji, jednom z nejdražších čínských měst.

Yang Jun, která řekla, že byla před pandemií hluboko v dluhu na kreditních kartách, založila v roce 2019 na síti Douban skupinu s názvem Low Consumption Research Institute. Skupina přilákala více než 150 000 členů. Yang řekla, že snižuje výdaje a prodává některé ze svých věcí na stránkách z druhé ruky, aby získala hotovost.

Covid-19 dělá lidi pesimisty,“ řekl 28letý muž. „Nemůžeš být jako předtím, utratit všechny vydělané peníze a příští měsíc je zase vrátit.“ Řekla, že je nyní bez dluhů.

Yang řekla, že vysadila svou každodenní kávu Starbucks. Fu řekla, že změnila svou značku pudrového make-upu z Givenchy na čínskou značku Florasis, která je asi o 60 procent levnější.

Vedoucí francouzských luxusních značek LVMH, která vlastní Givenchy, a kávový gigant Starbucks uvedli, že tržby v Číně v posledním čtvrtletí prudce klesly.

Čína nedala žádný signál o tom, kdy nebo jak opustí svou politiku nulového Covid. A zatímco politici přijali různá opatření v naději, že podpoří spotřebu, od dotací pro kupce aut až po nákupní poukázky, mnohem více peněz a pozornosti bylo nasměrováno na infrastrukturu jako způsob stimulace ekonomiky.

Stabilita byla klíčovým tématem pro čínské politiky v tomto roce, říkají experti, když se prezident Si Ťin-pching připravuje na třetí funkční období na sjezdu vládnoucí komunistické strany Číny příští měsíc.

„V minulosti, když došlo ke zpomalení ekonomiky, měli spotřebitelé větší pravděpodobnost, že měli pocit, že vládní politika tento problém velmi rychle vyřeší,“ řekl Cavender z CMR. „Myslím, že právě teď je výzvou, když děláte rozhovory s mladšími spotřebiteli, kteří opravdu nevědí, co jim budoucnost přinese.“

Fu, marketingová profesionálka, řekla, že odložila plány na prodej svých dvou malých bytů, aby koupila větší v lepší školní čtvrti pro svého syna, a prozatím se vzdala upgradu ze svého Volkswagenu Golf.

„Proč se neodvažuji vylepšit svůj dům a auto, i když mám peníze?“ ona řekla. „Všechno je neznámé.“