Jízda vlakem v Irsku

Irská železniční síť zasahuje všechna hlavní města, ale ne všechna místa, např. Na jižní pobřeží nevede žádná železniční trať. Vlaky v Irsku jsou rychlé, čisté, přesné, ale také dražší než autobusy. Jsou rozděleny na DART (něco jako vysokorychlostní městská železnice v Dublinu), příměstské a meziměstské. V Irsku nejsou žádné noční vlaky. Jediné mezinárodní železniční spojení je Dublin – Belfast obsluhované vlaky Intercity. Občas se v tisku můžete dočíst o likvidaci hovorů a propouštění zaměstnanců v Iarnrod Eireann.

vlaková souprava na železniční stanici Heuston Railway station Dublin – Železniční stanice Heuston Dublin
vlaková souprava na železniční stanici Heuston Railway station Dublin – Železniční stanice Heuston Dublin

Jízdní řády a ceny

Jízdní řády a ceny si můžete prohlédnout ve vyhledávači spojení na irské železniční stránce  www.irishrail.ie

Abych řekl pravdu, nerozuměl jsem tarifům zveřejněným na webových stránkách železnice. Často jsem měl jinou cenu letenky než ve vyhledávači připojení. Po kliknutí na ikonu „informace“ uvidíte velmi pěkně zobrazenou mapu trasy vlaku.

Mnoho míst nemůže být dosaženo vlakem, jako doplněk k cestování po železnici, stojí za to se seznámit s jízdním řádem autobusu dostupným na  www.buseireann.ie . Dopravce často nabízí propagační jízdenky, např. Za 5 EUR mezi Dublinem a Corkem v době mimo špičku.

Vybrané typy vstupenek

Irský dopravce na své webové stránce poskytl podrobné informace o typech letenek používaných v Irsku. Níže je jejich seznam. Přeskočil jsem vstupenky pro studenty, žáky a sezónní vstupenky, které nebudou pro turisty užitečné. Vstupenky lze zakoupit online (ne všechny), v pokladnách nebo v automatech. Vlaky nevyžadují rezervace míst (volitelné) ani příplatky.

jednosměrná / jednosměrná jízdenka  – jednosměrná cesta v den vyznačený na jízdence

denní zpáteční jízdenka  – zpáteční jízdenka, kde zpáteční cesta musí proběhnout v den uvedený na jízdence.

open zpáteční jízdenka  – zpáteční jízdenka platná po dobu jednoho měsíce ode dne vyznačeného na jízdence.
rodina  – důležité pro jednoho, dva, dva dospělé cestující se skupinou až čtyř dětí do 16 let. K použití lístku musí cestovat alespoň jeden dospělý a jedno dítě. Lístek je k dispozici také ve verzích „denní návrat“ a „otevřený návrat“.

Trekker Four Day  – síťový lístek, který vám umožní cestovat po všech po sobě následujících dnech všechny vlaky dopravce v Irsku. Lze jej zakoupit pouze v pokladně.

Průzkumník  – síťový lístek umožňující cestování ve všech vlacích dopravce v Irsku po dobu 5 vybraných dnů do 15 dnů. Můžete si také koupit jinou verzi této jízdenky platné po dobu 8 vybraných dnů do 15, kromě vlaků, které vám také umožní cestovat autobusy Bus Éireann.

DART

Dublin Area Rapid Transport System (DART) je aglomerační železnice v Dublinu spojující centrum města se vzdálenými předměstími. Správcem DART je Córas Iompair Éireann, dceřiná společnost Iarnród Éireann.

První linka systému rychlé dopravy v Dublinské oblasti byla oficiálně otevřena v roce 1984. První vlak odjel na trase z Bray do Dublinu 23. července 1984 v 8 hodin.

Všechny DART linky byly od začátku elektrifikovány, připojení jsou obsluhována elektrickými vícenásobnými jednotkami patřícími do Iarnród Éireann. Je zajímavé, že téměř všechna vozidla v roce 1984 přepravují cestující dodnes. Výjimkou jsou pouze čtyři vlaky, které shořely v lokomotivovém požáru Fairview z roku 2001.

Původně měla kolejová vozidla 80 elektrických vícenásobných jednotek, v roce 1999 se počet zvýšil na 154. Plánuje se další nákup.

DART si nemůže stěžovat na obsazenost a ve dnech událostí a událostí se počet cestujících výrazně zvyšuje, jsou také spuštěny další vlaky. Vlaky DART přepravovaly nejvíce cestujících 4. července 1966, když americká letadlová loď JFK vstoupila do přístavu Dun Laoghaire. Ten den cestovalo ve vlacích 250 000 cestujících.

Železniční úsek DART Dublin – Dun Laoghaire byl vytvořen elektrifikací první železniční trati v Irsku, která byla uvedena do provozu v roce 1834.

Plánuje se rozšíření příměstské železniční sítě. Plány se mimo jiné zmiňují o výstavbě linky spojující Clongriffin stanici s dublinským mezinárodním letištěm. Další zajímavou investicí je výstavba podzemní železniční trati DART 7,5 km DART – Inchicore.